måndag 4 april 2016

Virkmönsterskrivare sökes!

För ett par år sen fick jag möjligheten att köpa ett stort parti bomullsgarn. Ett bomullsgarn som är framställt på ett miljövänligt och sjysst vis och som till stor del består av sk. färgväxande bomull. Färgväxande bomull är inte hårt förädlad och fröhåren på bomullsplantan har en brun ton som garnet dess färg. Garnet är tjockt en 100grams härva är ungefär 200 meter lång. Sedan ett halvår tillbaka inser jag att jag har alldeles för mycket av detta garn och har börjat att skänka bort det till välgörenhet. 
(Lite långre ner i inlägget ser ni vad Missionsförsamlingen i Väse i Värmland har gjort på sina stickcafeer. Det är Ann-Margreth Barse som ordnar med detta.)
Nu till min idé kring detta garn som jag hoppas flera vill delta i och kanske sprida.
Garnet är förträffligt att virka med och min tanke är att det skulle kunna användas till sk. luftmaskvirkade kassar som kan användas då man går och handlar istället för plastkassar.
Modellen skulle kunna vara en slätvirkad botten, luftmaskvirkade sidor och avslutningsvis ett par rejäla handtag. 
 Så nu söker jag någon som kan göra ett mönster till en enkel kasse. Ett mönster som är lätt att följa och lätt att virka och som kan följa med garnet då flyttar ut åt olika håll i vårt land.
Att sedan virka kassen kan bli en trivsam syssla och kanske säljas för en slant som sedan går till någon som behöver det.
Så hör av dig till mig genom epost hej@tantkofta.se om du kan tänka dig att göra beskrivningen.
 Väse Missionsförsamlings stick cafe har stickat och virkat massor av grejer med garnet.
Det finns mycket garn kvar att använda och hämta för de som vill göra något för någon annan.
Med hej fr. Tant Kofta

1 kommentar:

Gunnvor KS sa...

En liten synpunkt bara från mig som försökt använda luftmaskevirkade kassar som shoppingkassar - det går inge bra! Kantiga saker fastnar i maskorna hela tiden, det är så irriterande. Men tanken med kasse är god, mitt förslag är att man virkar även sidorna "täta"